Suomalainen valotaide kansallisille ja kansainvälisille markkinoille -hanke on kolmivuotinen hanke, jonka tavoitteena on lisätä suomalaisen valotaiteen kansainvälistä kysyntää ja tarjontaa. Keinoina ovat: kansainvälinen verkostoituminen ja markkinointi, suomalaisten taiteilijoiden markkinointi, sekä BLAF-valotaidepankin digitaalisen alustan tekninen kehittäminen ja laajentaminen
Hankkeen toteutusaika on 1.11. 2022 – 31.1.2025
Kansainvälinen verkostoituminen ja markkinointi
Kansainvälisillä festivaaleilla tavataan niiden järjestäjiä, kuraattoreita ja tuottajia sekä osallistutaan seminaareihin ja symposiumeihin. Hankkeen aikana kuraattori vastaan kansainvälisten kontaktien luonnista, kansainvälisillä festivaaleilla vierailusta sekä kuratointiyhteistyön kehittämisessä.
Suomalaisten taiteilijoiden markkinointi
Seura kutsuu tapahtumiin kansainvälisiä kuraattoreita ja festivaalijohtajia ja esittelee heille tapahtumien ja niiden taiteilijoiden lisäksi myös muita suomalaisia valotaiteilijoita studiovierailuilla, esittelytapahtumissa ja näyttelykäynneillä. FLASH4-biennaalin yhteydessä järjestetään myös seminaari, jossa vaikutteet pääsevät virtaamaan molempiin suuntiin ja ihmiset tapaamaan toisiaan vapaamuotoisesti.
Valotaidepankki-tietokannan tekninen kehittäminen
Tietokannan muutos vaikuttaa suoraan valotaiteen välitettävyyteen. Palvelusta tulee helppo, kattava ja edustava Suomen valotaiteen myyntikatalogi, johon jokaisen valotaidetta tekevän on helppo päästä mukaan.
Tietokannan muutos vahvistaa valotaiteen kuraattoreiden, tapahtumajärjestäjien ja tuottajien työn muutosta digitaalisten mallien hyödyntämiseen. Päätökset pystytään tekemään nopeammalla aikataululla, koska tieto on kerättynä yhteen tietopankkiin. Toimintamalli tukee ammattimaista kulttuurituotantoa, tuotannot on paremmin budjetoitavissa ja tapahtumatuotannossa ymmärretään valotaiteen erityispiirteet tapahtuma tai julkisen taiteen tuotantoprosesseissa.
Konkreettiset kehityskohteet: